diumenge, 14 de novembre de 1999

Tarragona-Sant Cugat-Girona


(publicat al Diari de Sabadell)

Fa pocs dies que arreu del món es commemorava els deu anys de la caiguda del mur de Berlín, aquesta mítica barrera que simbolitzava la separació entre els països de l'Europa occidental amb els del Est. És evident que pocs elements com el mur aconseguien il·lustrar aquesta divisió, econòmica, política i social d'Europa, i per tat la seva desaparició ens ha permès gaudir de la imatge d'aquest retrobament entre els pobles d'Europa.

Sembla ser que coincidint amb aquest aniversari berlinès a casa nostra hi ha altres barreres que sembla ser que s'aixecaran. I ho dic perquè allò que per molts ciutadans i ciutadanes ens semblava impossible: l'eliminació del peatges ara es veu que ja no és tan impossible.

A final de la setmana passada trascendia als mitjans de comunicació l'acord entre ACESA (concessionària d'autopistes controlada per "la Caixa") i el Ministerio de Fomento pel qual a primers d'any els usuaris del tram de l'A-7 de Salou a Torredembarra puguin utilitzar-lo com a circumvalació de Tarragona sense pagar. De fet es traca que els accessos en aquest tram siguin d'entrada i sortida lliure sense pagar peatge. La mesura s'aconsegueix a base que el Ministerio de Fomento pagui a ACESA uns mil milions de pessetes provinents del 5.000 milions de pessetes que es recapten amb el 7% de l'IVA del peatges de les autopistes catalanes.

Des d'una perspectiva social i ecològica cal dir que es una bona opció. Primer perquè utilitzem infraestrucures viàries infrautilizades ja existents per solucionar els problemes de trànsit. Segon que evitem la mala solució i l'impacte sobre el territori de duplicar amb noves infraestructures viàries lliures de peatges les autopistes de peatge infrautilitzaes. I tercer, que els diners que s'utilitzen per aquests rescats provenen de l'IVA de les autopistes i no pas d'una taxa o impost directe adreçat a tots els ciutadans i ciutadanes utilitzin o no les autopistes.

Sembla ser que aquest acord també es traslladaria al peatge de l'A-7 a Sant Cugat i en una altre tram de l'A-7 per tal de permetre la circumvalació de la petita i delicada Girona tal com la descrivia en Josep Pla. A les terres gironines lamentablament varen patir l'error del Ministerio d'optar per una variant de la N-II en comptes de eliminar el peatge de l'A-7 entre Vilobí d'Onyar i Medinyà. Una opció reivindicada pels ecologistes ara fa més d'una dècada quan defensaven el paratge natural de la Vall de Sant Daniel.

En el cas del Vallès sembla ser que el cost seria de l'ordre d'un 2.000 milions de pessetes per tal d'eliminar el peatge de l'A-7 a Sant Cugat. Si aquesta mesura hi afegim el recent anunci del Ministerio de Fomento d'invertir 9.200 milions per millorar els accessos i capacitat de la B-30 i A-7 al seu pas pel Vallès sembla ser que la racionalitat i optimització de la xarxa viària ja existents  comença a ser quelcom més que les alternatives proposades per la Campanya Contra el Quart Cinturó. Ara bé caldrà estar atent a aquestes notícies i veure com es materialitzen i executen aquestes actuacions. Tanmateix no podem oblidar una mesura important com és la connexió de l'A-7 amb la nova autopista del Baix Llobregat.

Tot i així, si en el Vallès volem gaudir d'un desenvolupament sostenible que ens permeti conservar els nostres espais naturals i garantir un desenvolupamet social i cultural caldrà promoure una segona proposta d'actuacions que contemplin la circumvalació de ciutats com Sabadell i Granollers, la promoció del transport col.lectiu (línies de ferrocarril i xarxa d'autobusos), l'eliminació dels peatges de l'E-9 (tram Sant Cugat-Terrassa) i A-17 (Mollet), millora de l'autopista A-18 (tercer carril) i nous accessos a l'A-7.

Ara bé, després d'aquestes notícies, potser a tots plegats algú ens haurà d'explicar aquests silencis i impediments tècnics exposat pels responsables de l'Estat en matèria d'autopistes durant aquest anys de governs progressistes alhora de negar-se a l'eliminació dels peatges a Catalunya. I més si tenim en compte que durant aquest període totes les concessions han estat renovades i allargades. Molt probablement una gestió més diligent ens hagés permès recuperar, per exemple el peatge de l'A-7 a Sant Cugat, a un preu molt inferior del que haurem de fer-ho en aquests moments. A Madrid diuen que les polítiques d'esquerres les fa el PP i l'oposició de dretes el PSOE a veure si al final la realitat superarà la ficció!!.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada