De Bracons al quart cinturó

(Publicat al Diari de Sabadell, 7 de febrer de 2004)

El títol de l’article no indica cap nou projecte promogut pel govern de l’Estat ni pel de Catalunya, sinó el nexe d’unió de l’actitud de la classe política. Em refereixo a la diligència manifestada a l’hora d’afrontar la resolució del conflicte sòcio-ambiental de dues infraestructures viàries innecessàries i d’un elevat cost econòmic pel conjunt de la ciutadania.

El nou Conseller del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, en les declaracions que va fer a Sabadell, es postula a favor del tram del quart cinturó entre Abrera-Terrassa; això sí, amb alguns canvis. A més, també va manifestar el seu desacord amb la continuació del projecte d’autovia des de Terrassa fins a Granollers. La seva actitud de ben segur que s’explica per les prioritats que en aquests moments fixa el Ministerio de Fomento. En la perspectiva dels propers quatre anys i, per tant, durant la vigència d’aquest Govern, només pot ser possible tècnicament i econòmica executar el tram del quart cinturó entre Abrera i Terrassa. Per què defensar el tram de Terrassa a Granollers d’un projecte que no depèn del Govern de Catalunya i que no es farà durant aquesta legislatura? Per la seva part seria poc hàbil fer-ho.

El tram Terrassa-Granollers, que afectaria el terme municipal de la nostra ciutat i fins i tot podria afectar el de Castellar del Vallès, entra en una segona fase que difícilment prosperarà a curt termini. Tot plegat, per voluntat expressa de l’actual Govern de l’Estat. Davant d’aquesta situació caldria demanar al Conseller Nadal que tradueixi en accions de govern les afirmacions fetes públiques. Si no, sembla que hi ha més interès en generar un titular de premsa, que implica poques obligacions, que no pas ganes de suprimir el projecte del quart cinturó de l’actual Pla de Carreteres i del planejament vigent; competència aquesta del Govern de Catalunya.

Segurament l’anunci del Conseller Nadal, de dilatada experiència sobre els conflictes sòcio-ambientals que generen les infraestructures -com és el cas de la variant de la N-II per la vall de Sant Daniel (Girona) a finals dels vuitanta-, pretén diluir a una part de l’oposició al quart cinturó per poder facilitar al Ministerio de Fomento la construcció del tram Abrera-Terrassa. Tot i així, estic persuadit que aquest nou govern és capaç de traduir amb fets allò que ens explica a través dels mitjans de comunicació.

Potser es pot pensar que exigim massa als nostres polítics a l’hora de valorar les seves propostes públiques. Però res més lluny del que succeeix a la vida quotidiana. Algú es creuria que un banc o caixa atorgués un crèdit hipotecari sense el corresponent contracte degudament avalat i validat davant d’un notari? Així doncs, és sensat que els ciutadans demanem als polítics que les seves propostes esdevinguin acords legalment formalitzats.

La polèmica del túnel de Bracons (www.salvemlesvalls.org) ens il·lustra aquesta actitud diferenciada entre les paraules i els fets. Segurament molts ciutadans esperàvem una actitud decidida de l’actual Govern per aturar la totalitat de les obres i replantejar el projecte de l’eix Vic-Olot per Bracons. I més quan ERC i ICV havien manifestat la seva total oposició, i fins i tot aquesta darrera coalició electoral s’havia personat i fotografiat durant la campanya electoral davant de les obres i postulava en el seu programa: “Abandonament definitiu de la construcció del projecte d’eix Vic-Olot per Bracons”

Tanmateix, a l’hora del l’acord pel pacte de govern, la resolució significativa va ser: “Revisar les característiques tècniques, secció i traçat de l’eix Vic-Olot en el tram que afecti la Vall d’en Bas, per tal de fer-ne una via de connexió intercomarcal entre Osona i la Garrotxa”. És a dir, sí, però més estret i amb alguna variació de traçat. La dificultat i complexitat de la planificació i execució de les infraestructures no ha de ser incompatible amb el bon fer de l’acció política. Senzillament es tracta de convertir les paraules adreçades a la ciutadania en actes de govern.

Sabadell, 3 de febrer de 2004

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Creixement i immobilitat

Espigolar entre deixalles

La Plaça zona zero