400 metres de soterrament

(Publicat al Diari de Sabadell, dimarts 22 de setembre de 2015)

Passen els dies, setmanes i mesos, i el més calent està a l’aigüera o a la taula del Departament de Territori i Sostenibilitat. Sembla que el projecte de perllongament del soterrament dels Catalans fins al Castell de Can Feu no acaba d’arrencar. I lamentablement els greuges i la desídia de l’administració competent s’acumulen.

La construcció d’una nova infraestructura ferroviària no és habitual. Alhora, el seu impacte té una dimensió centenària en l’entorn per on transcorre. Per aquest motiu, ja fa mesos que el soterrament d’aquest tram dels barris de Can Feu i Gràcia és clau. No només pels veïns sinó, sobretot, pel conjunt de la ciutat. La creació de nous espais de socialització i pacificació de l’espai públic són bàsics en la rehabitació de la ciutat. Precisament en el soterrament no es tracta tant d’amagar el tren sinó de construir la nova ciutat. En aquest context, la feinada de la Plataforma i el veïnat és una aportació important en l’àmbit de la ciutat i no pas dels quatre carrers que conviuen amb els camins de ferro que van i tornen a Barcelona pel Vallès.

La manca del projecte tècnic de soterrament fins al Castell de Can Feu dificulta poder avançar en la seva execució que hauria de coincidir amb les actuals obres dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Sabadell. Sembla poc evident que una vegada finalitzada l’obra es torni a desconstruir les noves vies per soterrar el traçat del tren més enllà del Passeig de Can Feu. Val la pena recordar que el juny de 2010 la Generalitat ja va adjudicar la redacció de l’estudi “Perllongament del soterrament de la línia d’FGC a Sabadell des de la Rambla Ibèria fins al Passeig de Can Feu” que no es va procedir a la seva tramitació fins a la primavera del 2014. Un projecte insuficient en relació a la llargada del soterrament i una proposta tècnica d’elevat cost econòmic. La decidida acció ciutadana va sacsejar el projecte i l’actuació del Govern català. Arribats aquí, es va consensuar les bases d’un nou projecte amb els diferents agents sociopolítics. I el mes de juny d’aquest any l’administració catalana va licitar l’estudi del nou projecte. Avui, suposadament en fase de redacció. Mentrestant, la manca d’un projecte tramitat i aprovat és l’excusa perfecta per demorar la responsabilitat d’executar aquesta obra en el termini que toca. Aquesta és l’estratègia de l’equip del Departament de Territori i Sostenibilitat amb el suport decidit i actiu del Conseller Santi Vila. Pràctiques molt similars a les de l’anterior Conseller gironí, Joaquim Nadal.

L’altra perla del projecte és el seu finançament. Els convenis i acords de l’anterior govern municipal amb els consellers de torn eren del tot irrealitzables i un xic fantasiosos. S’apostava per generar plusvàlues urbanístiques a partir de fer-hi centenars d’habitatges en la zona del soterrament amb l’objectiu que la ciutat financés el soterrament. Una argúcia política de la Generalitat per defugir de la seva responsabilitat de finançar aquest tram de soterrament fins a Can Feu. No hi ha dubte que és un deure del titular de l’obra compensar l’impacte social i ambiental de la nova infraestructura.

La decisió de l’actual conselleria de Territori i Sostenibilitat sembla clara: demorar la redacció i tramitació del nou projecte i no responsabilitzar-se del finançament de l’actuació. Davant d’aquest escenari es requereix una acció cívica i política per garantir el soterrament d’aquests 400 metres. De ben segur, una prova de foc per comprovar la fermesa i solvència de l’actual consistori i l’equip de govern.

Sabadell, 20 de setembre de 2015

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Creixement i immobilitat

Espigolar entre deixalles

La Plaça zona zero