Sense els 400 soterrats

(Publicat al Diari de Sabadell, 8 de març de 2016)

Aquesta setmana s’ha celebrat visita institucional d’obres a les noves estacions del ferrocates (FGC) la del barri de Gràcia, és a dir a Sabadell-Estació, i l’estació del Passeig. Les imatges dels responsables polítics nacionals i locals, engalanats amb casc i armilles fluorescents, ja són un clàssic d’aquestes litúrgies de les obres públiques que paguem entre tots. Bé, més que pagar que ens endeutem entre tots per fer-hi front.

Segurament més important que les retallades d’aquests anys ha estat el deute multimilionari que la fal·lera constructora d’obra pública ens ha llegat. Dades poc difoses i on els noms dels responsables polítics han esdevingut anònims. Aquest és el drama d’un país que no avalua ni audita públicament les inversions en infraestructures. Per exemple, les estacions de la famosa línia 9 del metro barceloní comportaran que enguany la Generalitat  haurà de pagar aproximadament uns 450 milions d’euros en concepte de cànon per a la seva construcció. Avui encara moltes d’aquestes estacions no estan en funcionament.

Els responsables del Departament de Territori i Sostenibilitat anunciaven, tímidament, l’entrada en funcionament dels nous trams del perllongament dels FGC a la ciutat. En una primera fase el tram fins al Passeig estarà en servei regular el setembre d’aquest any i l’arribada fins a Ca n’Oriac es produiria a la primavera del 2017. Ara bé, la nebulosa en relació al projecte dels FGC a Sabadell és el perllongament subterrani des de Sabadell Estació fins al Castell de Can Feu. Una necessitat important per tal de recuperar espais per a la ciutadania i rehabitar la ciutat. Una actuació que només es pot entendre en el conjunt del projecte del perllongament dels FGC i no pas com un projecte aïllat com es pretén abordar en aquests moments. Inaugurar el 2017 el perllongament dels FGC sense el soterrament fins a Can Feu serà una farsa. I d’això hi ha qui en sap un pou.

El juny del 2015 el Departament anunciava la licitació del projecte de perllongament del soterrament fins al castell de Can Feu. En concret es tractava del “Contracte de serveis per a l'assistència tècnica per a la redacció del projecte bàsic. Projecte actualitzat. Perllongament del soterrament de la línia d'FGC a Sabadell des de la Rambla Ibèria fins al Passeig de Can Feu. Clau: B-TF-09408.A1”. Aquesta licitació permetrà executar l’esmentat projecte. Els papers de la licitació es varen tramitar amb certa celeritat tal com estableix la normativa, però es varen aturar en el darrer pas. Precisament va ser la formalització del contracte entre l’empresa i la Generalitat. Inicialment el 9 de juny de 2015 es va adjudicar a l’empresa Técnica y Proyectos SA, per un import de 136.512,20 € amb IVA i un termini de 3 mesos, el contracte per redactar el nou projecte. Ara bé, el contracte fins a la data d’avui no s’ha formalitzat. I aquest és el motiu pel qual des del mes d’octubre del 2015 mai ha aparegut aquest projecte redactat. Ara el conseller anuncia que en un termini de 6 mesos es disposarà d’aquest projecte. Un ajornament més amb l’objectiu de fugir d'estudi. L’artífex d’aquesta demora volguda no és altre que Ricard Font, secretari de Territori i Mobilitat en l’època del conseller Vila i de l’actual titular.

La negociació de la cessió a l’Ajuntament per part de la Generalitat del nou aparcament del Passeig, un possible conveni pel tema del perllongament del soterrament a Can Feu i llur finançament i altres afers desconeguts són les argúcies utilitzades per la Generalitat per evitar una reacció més contundent dels responsables locals. Els fets es repeteixen i també la condescendència de l’equip de govern municipal amb la Generalitat.

Sabadell, 6 de març de 2016

Comentaris

  1. Adjunto l'enllaç de l'escrit d'en Ricard Font i Hereu, Secretari d’Infraestructures i Mobilitat Generalitat de Catalunya en relació a aquest article http://www.diaridesabadell.com/2016/03/11/430-milions-de-raons-per-invertir-a-sabadell/

    ResponElimina
  2. Adjunto l'enllaç d'una nota d'en MA Sánchez en relació a aquest article:http://www.diaridesabadell.com/2016/03/10/sha-de-fer-ara/

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Creixement i immobilitat

Espigolar entre deixalles

La Plaça zona zero