dimarts, 9 d’agost de 2016

Revifar la B-40

 (Publicat al Diari de Sabadell, dimarts 9 d'agost de 2016)

El primer dia d'agost el Govern es desperta amb la licitació d'un contracte d'assistència tècnica per a la redacció d'un Pla específic de mobilitat del Vallès. Vaja, que el Departament de Territori i Sostenibilitat vol estudiar què passa amb això de la mobilitat del Vallès. Per fer-ho es destinarà un import total de 356.950 euros i les consultores interessades a elaborar l'estudi disposen fins al 21 de setembre per presentar les seves propostes. Un cop atorgat l'estudi, en un termini de 9 mesos haurà d'estar enllestit. L'objectiu del Govern és estudiar la funcionalitat de les diferents infraestructures viàries i ferroviàries que ja es disposen i les que estan previstes per potenciar la mobilitat sostenible. El Govern també preveu un espai web per consultar i participar en aquest procés d'anàlisi de la mobilitat. A priori, una bona notícia pels vallesans.

Ara bé, la Campanya Contra el Quart Cinturó alertava que l'estudi preveia dedicar una part important del pressupost a dibuixar el quart cinturó. Una decisió desconcertant si es té en compte que aquesta autovia el que preveu és ocupar el Vallès i no pas facilitar la mobilitat dels vallesans i els qui passen pel Vallès. Alertats per la Campanya, res millor que contrastar els bons propòsits que anuncia el Govern amb què diuen els papers oficials. Actualment aquesta tasca ja no és tan feixuga com abans que es requeria la presència física o la instància prèvia per veure els documents. Per exemple, en aquest cas hom pot accedir al portal infraestructures.cat i consultar tota la informació disponible sobre aquesta licitació.

Badia del Vallès, juliol 2016
Consultada la documentació al web institucional cal destacar i verificar que el Govern s'excusa sota el nom de Pla específic de mobilitat del Vallès per definir el projecte del quart cinturó des de Terrassa fins a La Roca del Vallès. Més del 50% dels recursos es destinaran a l'anàlisi de mobilitat i encaix territorial de la B-40. Aquesta vegada és d'agrair que l'administració no utilitzi l'eufemisme de Ronda del Vallès per parlar del quart cinturó.

La proposta del Govern català s'haurà d'afegir a l'estudi que va encarregar el Ministerio de Fomento, en plena campanya electoral espanyola del mes de juny, del tram Terrassa- Granollers de la B-40. En aquest cas l'import de l'estudi eren 1,89 milions d'euros. Sembla que s'acumulen els estudis tant per part del Ministerio com de la Generalitat sense que s'aclareixi la titularitat de la competència. Aquest és un debat que ve de llarg. La Constitució i l'Estatut estableixen que si una carretera o autovia té origen i destí dins de la mateixa comunitat és una competència autonòmica. Ara bé, si la infraestructura forma part de xarxa viària que comunica més d'una comunitat o bé amb altres països aquesta és una competència de l'Estat. Per aquest motiu la B-40 sempre s'ha tramitat com a variant de l'N-II, malgrat que el ministeri ja ha perdut el compte del nombre de variants de l'N-II que s'han fet per esquivar la metròpoli barcelonina. Amb tot plegat, ja s'entreveu el conflicte institucional entre la Generalitat i l'Estat per una actuació més pensada a donar feina a les empreses constructores que no pas millorar la mobilitat al Vallès.

Al cap i a la fi el quart cinturó és el darrer espetec de les receptes de la revolució industrial capitanejada pel carbó i, més tard, els combustibles fòssils. També es fa palès que és una mala inversió en un territori on la descarbonització de l'economia és una prioritat de país. Avui la regeneració de les ciutats i viles pren el relleu a l'expansió urbana dels darrers segles. Demà l'economia circular, local i cooperativa esdevindrà l'ànima de la nova industrialització del coneixement. I definitivament el benestar social anirà associat a l'ambientalització del nostre entorn quotidià. Siguem pràctics i allunyem-nos de les receptes pretèrites. Bon estiu! @manelcunill

Sabadell, 7 d'agost de 2016

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada