dimarts, 25 d’abril de 2017

Amagar la B-40

(Publicat al Diari de Sabadell, dimarts 25 d'abril de 2017)

Més del 50% de l'estudi per dibuixar la B-40
La diferència entre notícia i propaganda ja fa anys que s’ha diluït. Sovint moltes de les notes de premsa i escenificacions mediàtiques dels homes de poder i llurs corporacions, siguin públiques o privades, ens envaeixen en forma de titulars i ressenyes interessades. En aquest món de la immediatesa per publicar la notícia, de la informació parcial de l’emissor i la velocitat de les xarxes socials dificulten dirimir amb rigor entre què és propaganda o bé notícia. En aquesta disjuntiva, l’assaig dels escriptors nord-americans Noam Chomsky i Edward S. Herman, “Els guardians de la llibertat” editat el 1988 en anglès i més tard en espanyol ho descriu amb encert aquestes pràctiques de les classes dominants per crear estats d’opinió favorables pel seu profit.

Precisament un exemple d’aquesta mena de pràctiques és la notícia de la trobada del conseller Rull amb els presidents dels consells comarcals del Vallès i representants dels Ajuntaments per xerrar del suposat Pla de mobilitat del Vallès. Des de fa dies es parla d’aquest Pla de mobilitat promogut per la Generalitat però, de fet, l’encàrrec real del Departament de Territori i Sostenibilitat és dibuixar i acordar la traça del quart cinturó des de Terrassa fins a La Roca del Vallès. Aparentment sembla que es vulgui discutir com millorar la mobilitat del Vallès sense apriorismes, però els papers oficials del govern diuen una altra cosa. Més del 50% dels recursos de l’encàrrec licitat per la Generalitat es destinaran a l'estudi d’oportunitat i avaluació per la millora del disseny i traçat de la B-40. Més que un estudi de mobilitat de què es tracta és de dibuixar i acordar el traçat del quart cinturó. Una decisió legítima del govern català, però que vol amagar darrere del títol de “Pla específic de mobilitat del Vallès”. De fet aquesta argúcia no és cap novetat si tenim en compte que en altres èpoques aquest projecte, per exemple quan governava el tripartit, adoptava el nom de Ronda del Vallès, o bé quan al Ministerio d’obres públiques d’en Josep Borrell en deien Autovia Orbital.

Roda de premsa de les autoritats (autor: CC Vallès Occ.)
Si ens capbussem en els papers, és fàcil comprovar que l’objecte de l’estudi és definir l’oportunitat i avaluar el tancament de la B-40 fins a La Roca del Vallès. I també acordar millores del seu traçat. Tot plegat amb l’objectiu de concertar un posicionament comú del territori institucional en relació a la B-40. Aquest consens es considera essencial per aconseguir un posicionament únic davant l’estudi informatiu que tramita el Ministerio de Fomento. En poques paraules, es tracta de posar-se d’acord amb el traçat del quart cinturó que després es pactaria amb el Ministerio de Fomento. Tristament les declaracions dels representants de l’Ajuntament de Sabadell evidencien la incapacitat política d’avaluar l’estratègia del conseller Rull al servei de la construcció del quart cinturó.

A partir d’ara, caldrà veure com avancen els treballs i la capacitat dels representats institucionals, tècnics i socials de capgirar el despropòsit tècnic i polític d’acordar la traça del quart cinturó. Principal punt d’interès de la conselleria. Segurament uns dels obstacles d’aquest repte seran les clàusules del contracte signat entre la Generalitat i l’empresa adjudicatària. Els papers i l’encàrrec són clars. Hauran de destinar milers d’euros a dibuixar el traçat del quart cinturó tal com s’especifica en el contracte. Si l’objectiu, realment, fos definir i disposar d’un Pla de mobilitat del Vallès caldria refer la comanda i modificar l’ordre d’estudi. Només així seria veraç allò que postula públicament el conseller i el seu equip.

Sabadell, 24 d'abril de 2017

2 comentaris:

  1. Manel. Tens tota la raó quan descrius què especifica el plec de clàusules de la licitació de la redacció del Pla Específic de Mobilitat del Vallès. També és cert que, des de la Camapnya Contra el Quart Cinturó, immediatament després de conèixer aquest anunci de licitació vàrem contactar amb el Departament i els vàrem advertir que aquest aspecte desvirtuava el suposat procés de redacció del Pla. Si més no, l'agost del 2016, verbalment reconeixien l'error en la redacció del plec i afirmaven que aquest destí de més del 40% del pressupost al Quart Cinturó no seria cap impediment per discutir sobre l'oportunitat del QC ni condicionaria el debat.
    A les dues sessions de les comissions que hi ha hagut del Pla, malgrat dir-nos que el marc de sortida és el planejament aprovat, el DTES (en boca del mateix conseller, del Secretari de Territori i Mobilitat i del Director General de Transport Terrestre) ha reconegut obertament i explícita que tot està sotmès a revisió.
    Evidentment la Campanya ha posat en solfa aquestes contradiccions. Alhora, hem deixatclar que, per avançar en la redacció d'aquest Pla caldrà tenir en compre i desllorigar el conflicte competencial sobre les infraestructures i les limitacions pressupostàries del proper decenni (l'horitzó del Pla). A més, caldrà abans que res definir els objectius en repartiment modal que es vulguin assolir (que seran indicadors de quins models territorials, ambientals, energètics, socials... defensem). Amb aquests condicionants, difícilment el Pla podrà anar més enllà de ser un petit catàleg de petites intervencions i un bon reguitzell de mesures de gestió.

    Malgrat les precaucions amb què hem d'abordar la redacció d'aquest Pla, tenim per primera vetada un espai de debat pròpiament vallesà que hauría d'aportar objectivitat i racionalitat. Crec fermament que és una oportunitat immillorable de què disposem per enterrar definitivament el Quart Cinturó. Dependrà de nosaltres, del fet que continuem sent forts i efectius en allò que ens ha unit com a Campanya.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Completament d'acord, però l'objectiu primogènit d'aquest procés es basa en aquesta documentació. Seguirem observant com camina tot plegat!

      Elimina