Passeigbus

(Publicat al Diari de Sabadell, dimarts 11 d'abril de 2017)

Rambla de Sabadell, abril 2017
La setmana passada l'equip de govern municipal avançava algunes idees de la proposta que estan treballant pel centre de la ciutat. Per exemple, s'apunten actuacions com ara més carrers per a vianants i carrils exclusius pels autobusos, però sense esmentar quins seran els vials escollits. Aquesta informació, en part, es fia per més endavant amb el projecte de mobilitat urbana al centre pels anys 2017 i 2018 que es pretén aprovar en el ple municipal del mes de juny. Fins llavors, no es coneixeran els detalls de la proposta municipal. Tot i així, a partir de les declaracions dels responsables municipals s'entreveu que aquest projecte va per llarg i es fraccionarà per etapes. Precisament, la primera fase coincidirà aproximadament amb la finalització de l'actual mandat municipal presidit per la provisionalitat dels resultats del 2015. I això, de ben segur, limitarà l'abast de la reforma que s'hauria d'emprendre.

Els autobusos passaran pel Passeig? Aquest és, sense cap mena de dubte, el tema clau de la mobilitat del centre de la ciutat que encara no s'ha desvetllat públicament. Aquesta decisió condicionarà la bondat i eficàcia de la resta de les mesures del projecte de mobilitat i millora del centre. Ara ja se sap que en aquesta primera fase hi haurà carrers que només hi circularan els busos i els cotxes deixaran de fer-ho. Esperem que aquesta mesura no perpetuï les velocitats excessives que circulen alguns autobusos quan no hi ha cotxes.

Probablement la companyia d'autobusos urbans del municipi, contrària a treure els busos del Passeig, pivota la seva activitat en un model de gestió i de negoci obsolet. La realitat d'avui, i dels pròxims anys, té poc a veure amb els anys vuitanta. La bicicleta i anar a peu són mitjans que recuperarem no només per motius ambientals sinó també per a la salut de les persones. Com a mínim, ens hauríem d'obligar a caminar 30 o 40 minuts al dia. En el cas de distàncies majors recordar que la bicicleta és el mitjà de transport més ràpid del món tal com argumentava Ivan Illich. I per això ens calen itineraris segurs pels ciclistes i vianants. Tornant als canvis que veurem ben aviat, potser citar l'obertura de les noves estacions dels FGC a Sabadell. Tal com ha passat a Terrassa, i Sabadell no serà una excepció, la posada en servei de les noves estacions de FGC també ha comportat la utilització del tren per a desplaçaments dins de la ciutat. En aquest cas la part nord del municipi gaudirà d'aquest servei que restarà usuaris a l'autobús. Tal vegada l'actual concessionària hauria de dimensionar la seva activitat a la realitat actual. Per exemple, canviar o establir noves rutes i serveis locals per a la mobilitat. I explorar, especialment en l'àmbit interurbà més proper, el seu rol de futur.

La segmentació d'un pla per etapes té sentit si el projecte té coherència i jerarquia seqüencial en l'execució. A vegades aquest requeriment implica afrontar en primer lloc mesures menys populars o contraries a certs interessos corporatius. Ajornar per més endavant determinades actuacions incòmodes per evitar el desgast polític no és honest. Tothom sap que el Passeig amb autobusos o sense no serà el mateix. I aquest és el repte que ara toca debatre i decidir. A banda d'altres mesures, la primera fase hauria de consolidar l'espai de vianants delimitat per la centralitat del Mercat i el Passeig que no és poca feina. Per fer-ho possible en aquesta primera fase s'han de treure els autobusos del Passeig, com a mínim, des de la cruïlla del carrer Sant Pere amb carrer de la República fins al carrer de les Valls amb plaça de l'Àngel. Un pas necessari per a una ciutat més amable, ambiental, saludable i fraternal.

Sabadell, 9 d'abril de 2017

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Creixement i immobilitat

Espigolar entre deixalles

La Plaça zona zero