L’autopista del nord

(Publicat al Diari de Sabadell, 9 de febrer de 2005)

Finalment el Govern ha iniciat els tràmits administratius per aprovar, si s’escau, i més endavant iniciar, les obres de la futura Ronda Nord de Sabadell. O potser l’hauríem d’anomenar el projecte prolongació de la Ronda Oest? O nova connexió amb la carretera de Castellar? O bé tram del Quart Cinturó?

Oficialment l’estudi informatiu i d’impacte ambiental sotmès a informació pública el bateja “Prolongació Ronda Oest Sabadell Connexió N-150 i B-124”. El pojecte tècnic l’ha elaborat l’empresa Ibering del Grupo EP i, precisament, una altra societat d’aquest mateix grup empresarial és la redactora del projecte del Quart Cinturó entre Terrassa i Granollers recentment sotmès pel Ministerio de Medio Ambiente al tràmit de consulta ambiental.

Tot i així, caldria pensar que estem davant d’una proposta de ronda urbana que pretén facilitar la comunicació entre Sabadell i Castellar del Vallès. Tanmateix si consultem la documentació pública podem afirmar que majoritàriament el projecte coincideix amb el Quart Cinturó pomogut pel Ministerio de Fomento. Així doncs, per exemple, si analitzem la rotonda que es preveu per connectar la ronda amb la carretera de Castellar, o bé els dos viaductes previstos així com d’altres propostes, es fa més evident que no es tracta, tècnicament, d’una ronda urbana. Per tant, el que s’ha sotmès a informació pública és una autopista i no una ronda de connexió entre Sabadell i Castellar, que és el que realment necessitem.

De tota manera si es vol una ronda, per què es dissenya una autopista? Hi ha diversos motius de caràcter polític i tècnic. Bàsicament, l’actual Govern de Catalunya no vol assumir la totalitat de la inversió prevista de 87 milions d’euros, només vol construir fins a la carretera de Matadepera. També es vol condicionar als sabadellencs i castellarencs a que si volen completar la ronda s’esperin a que es construeixi el Quart Cinturó. Una mesura per abocar a certs sectors socials i econòmics sabadellencs a la defensa de l’impopular Quart Cinturó malgrat l’elevat grau d’incertesa i desgavell territorial que comportaria. Però aquesta estratègia no és nova sinó que és una herència de l’exconseller Felip Puig amb la qual l’actual titular del Departament s’hi troba més que còmode. Tots plegats més interessats en desactivar l’oposició social i política al Quart Cinturó que no pas en construir una ronda urbana entre Sabadell i Castellar.

Aquesta idea de que es construeix el Quart Cinturó o no hi ha ronda és una fórmula injusta amb Sabadell i, a més, poc elegant de fugir d’estudi. Primer de tot perquè ens obliga assumir les dimensions desproporcionades d’una infraestructura inecessària pel benestar econòmic i social de la ciutadania. I segon el Govern de la Generalitat deixa d’invertir a la ciutat en allò que és necessari i que hi ha consens polític i social que és precisament una bona connexió urbana de Sabadell amb Castellar.

No hi ha dubte que si es vol condicionar la millora de la nostra xarxa de comunicacions al projecte del Quart Cinturó i descarregar de responsabilitat al Govern de Catalunya en la construcció d’aquesta connexió viària, el millor és defensar l’actual projecte. Ara bé, si no es té capacitat política per aconseguir una ronda urbana de connexió amb Castellar pagada per la Generalitat seria convenient que la ciutadania ho sabés.

Val a dir que l’elecció del traçat que defineix l’alternativa-1 de l’actual projecte és la més sensata i de fet és la que proposa la consultora. En concret, diu: “Es recomana l’alternativa-1 perquè no afecta elements protegits (bosc de Can Deu, Masia de Can Deu), és una ronda més apartada de l’entorn natural, fragmenta menys el territori i té millor balanç de terres”.

Tanmateix, l’actual disseny no és prou satisfactori i encara menys un suposat augment de carrils com s’ha proposat. També és cert que són necessàries certes millores en altres trams com el pas per Castellarnau així com el dimensionament i traçat de certs elements de la infraestructura. Tot plegat mesures esmenables durant aquest procés d’informació pública.

Si convenim que el traçat de l’alternativa-1 és el més adequat, i s’aconseguissin certes millores, es podria projectar una ronda substancialment menys costosa i per tant més viable, també en el temps, a l’hora de realitzar-se. Avui dia, condicionar aquesta ronda, tan necessària per Sabadell i la comarca, al Quart Cinturó, als recursos econòmics i prioritats del Ministerio de Fomento i afavorir la (des)responsabilitat de la Generalitat, definitivament no ens convé.

Sabadell, 25 de gener de 2005.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Creixement i immobilitat

Espigolar entre deixalles

La Plaça zona zero