La ronda retallada

(Publicat al Diari de Sabadell, dimecres 1 de novembre de 2006)

Recentment, s’ha publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) l’aprovació del projecte de la Ronda oest de Sabadell. El que s’ha acordat, però, és un projecte escapçat respecte al que es va sotmetre a informació pública. Senzillament han projectat la ronda fins a la carretera de Matadepera eliminant el tram fins a Castellar del Vallès, el més important. Aquesta és, sense cap mena de dubte, una mala notícia per la ciutat i la comarca.

Avui podem afirmar amb rotunditat que s’ha hipotecat la funcionalitat de la Ronda oest; però aquesta decisió del Govern català no és banal. Forma part de la ruta traçada per l’anterior Govern de CiU on es volia condicionar la millora de la xarxa viària local i supralocal al quart cinturó. És a dir, si no voleu el quart cinturó no tindreu ronda! Aquesta actitud, sí bé lícita, és poc franca amb la ciutadania.

Ara bé, perquè és una mala notícia? Primer de tot perquè la necessària connexió amb Castellar i, per tant, la circumval·lació oest de Sabadell, s’ajorna de 5 a 10 anys en els millors o pitjors escenaris. En segon terme, perquè significa el trencament del consens social sobre aquesta infraestructura. Tots sabem que dissenyar el pas d’una nova via pel Vallès no és senzill. Tant per l’impacte ambiental com social que comporten. Per aquest motiu quan administracions, entitats polítiques, corporacions econòmiques i ecologistes convergeixen en un mateix acord val la pena aprofitar-ho. I un tercer motiu és que en lloc d’una via urbana d’alta capacitat ens construiran una autopista de sis carrils. Fa pocs dies, gràcies a l’encertada i visual acció reivindicativa de la Campanya Contra el Quart Cinturó, ja vàrem poder veure què implicaria l’execució d’aquest projecte sobre el principal pulmó verd de Sabadell. A tot plegat, cal afegir que s’albira un nyap de Ronda oest que difícilment s’executarà els propers anys ni servirà pel que és necessària.

Aquesta, però, no ha estat una decisió improvisada. Si repassem el contingut del Protocol, recentment publicat al DOGC, que varen signar la Ministra Magdalena Àlvarez i el Conseller Joaquim Nadal ara fa un any, es pot comprovar que llavors ja es va pactar reduir la inversió per la Ronda oest de Sabadell a 20 milions d’euros. Una xifra molt llunyana dels 80 milions d’euros que costaria la Ronda oest des de la N-150 fins a la carretera B-124 de Castellar tal com s’exposava en el projecte sotmès a informació pública. A banda d’aquest acord, en el Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya aprovat pel Govern català també es va preveure la mateixa reducció d’inversió.

De tot plegat, podem concloure que el Govern ja fa temps que va decidir que la Ronda oest acabaria a la carretera de Matadepera tot esperant el quart cinturó. Fàcilment ens podem preguntar on han anat a parar aquests 60 milions d’euros. No seria estrany que servissin per pagar el primer tram del quart cinturó entre Abrera i Terrassa. Ara per ara, podem dir que el Govern d’aquí i d’allà tenen un nou deute amb la ciutat i nosaltres un altre greuge.

El que sorprèn, ingratament, és l’actuació del Govern de Catalunya, que el mes de desembre de 2004 va sotmetre a informació pública un projecte que segurament mai ha volgut realitzar en el seu conjunt. En aquest sentit, s’ha escenificat i reglat una tramitació administrativa amb l’únic objectiu de retallar el projecte i no pas millorar-lo per garantir i accelerar la seva execució. A més, ni es justifica ni s’explica el motiu de la supressió d’aquest tram tan important.

Al mateix temps, tampoc no és comprensible que en un període que s’anuncia generositat i abundància d’euros per la construcció de noves infraestructures es retalli el projecte de la Ronda oest de Sabadell. Què són 60 milions d’euros davant de la pluja de centenars de milions que diuen que s’invertiran a Catalunya? És que Sabadell, Castellar del Vallès i part de la comarca no es mereixen una Ronda complerta, sense retallades?

La decisió del Govern ha estat desencertada i deslleial amb la ciutadania, però és evident que el paper institucional del nostre Ajuntament ha estat poc reeixit. Sembla que sigui incapaç de liderar i obtenir aquelles fites que realment són transcendentals per la ciutat. Fins i tot quan un projecte està redactat i just abans d’aprovar-se no malda per a que arribi a bon port. Tanmateix, descartaria cap mena de complicitat del consistori sabadallenc amb l’estratègia meditada del departament liderat per en Joaquim Nadal. Probablement és una qüestió de poca eficàcia i pes polític de l’equip de govern municipal. Esperem que l’Ajuntament recorri la decisió de retallar la Ronda oest davant dels Tribunals. De més verdes, en maduren!

Manel Cunill i Llenas

Sabadell, 25 d’octubre de 2006.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Creixement i immobilitat

Espigolar entre deixalles

La Plaça zona zero